Hola amigos! Mul on ollu aika tiukka aikataulu tääl Valencias tää eka viikko. 

Eli tulin tänne Valenciaan mun host-perheeseen 08.09 torstaina. Eli takana oli eka viikko Espanjassa. Ja tänne Valenciaan meit vaihto-oppilaita tuli yhteensä 6, eli 5 mun lisäks, mut mä asun kaikist lähimpänä keskustaan. Muut vaihtarit asuu pueblois, eli semmosis "kylissä" vähän syrjemmällä. Mut nii, tultii Madridist junal semmoset vähä vaille 2 tuntii. Mua jännittäny yhtää ku astuttii junaan, mut sit ku siel junas oli semmonen telkkari mist näki kuin lähel ollaa Valenciaan, nii siin näky et ollaa 5min pääst peril. Sit alko vähän kuumottaa. No me mentii sit junast ulos ja käveltii sit meiän perheiden luo. Mun perhe ei ollu kyl vastassa, koska isä oli töissä ja äidil on selkä tosi kipee, nii sit toisen vaihtarin vanhemmat heitti mut kotiin. Käytiin siin matkal mun tulevas koulus hoitaa vähän kouluasioita.

Sit ku ne oli heittäny mut kotiin nii siel oli äiti vastas. Vaikutti heti tosi mukavalt ja hauskalt. No siinä se sitten näytti mulle paikkoi ja kerto mulle vähän sääntöjä ja sit kans et mitä mun pitää siivota ja milloin. Kello oli varmaan jo 8 niin isäki tuli kotiin. Mut siis tää iskä kertoo kokoaja vitsejä. Joka kolmas lause sisältää jonkun näköse vitsin. Mut joo siin ku oltii vähän juteltu (semmosii perus asioita mitä ny espanjankielen alkeet käyny osaa jutella) nii lähettiin kävelee iskän kaa kauppa ja mun piti näyttää mist kaikest tykkään. No sinä samana iltana tääl talos kävi sairaasti jotain sukulaisii, mut en muista kyl puoliikaan niistä enää. Sitten oliki jo aika mennä nukkuu.

Seuraavan päivän oli tarkotus mennä koululle hoitaa lisää kouluasioita, koska siin mun koulus on nii paljo oppilaita, että toiset oppilaat käy kello 8-3 asti kouluu ja sit toiset kello 4-9. Ja mun oli tarkotus käydä kouluu kello 4-9, mut sillo en ehtis treeneihin nii se ei sopinu mulle. Ja loppujen lopuks vaihoin kouluu viel isompaan kouluun, joka on 20min kävelymatkan päässä. No täs mun nykyses koulus käyn kouluu normaalisti eli kello 8-3. 

Samana päivänä ku hoidettiin kouluasioita niin lähin käymää yksin Valencian keskustas metrolla. Se oli tosi yksinkertanen ja helppo. Keskustassa mä sitten ottelin kuvia ja kävin ostamassa korispallon ulos, koska mulla ei ollut sitä mukana ja se on tarpeellinen tääl. Mut siis tää mun Host-isä sano et Valencian keskusta ei oo niin iso ku esimerkiks Madridin tai Barcelonan mut se on just sopivan kokonen.

10.09 eli 2 päivää siit ku tulin perheeseen nii käytiin host-iskän kaa rannalla vähän kävelemässä. Oltiin rannalle semmonen 2 tuntii ja koko ajan se pelas Pokemonii. Sen takii jouduttiin pysähtelee muutamiin otteisiin, mut eipä se haitannu. Rannalta mun Host-isä heitti mut mun Host-äidin siskolle syömään fajitaksia. ja sit siinä kello 12 ne heitti mut kottin.

11.09 mä menin sit samojen henkilöiden kenen kaa söin eilis-iltana niin me mentii rannalle, mut vähä kauemmas sinne ajo tunnin täält. Siellä me sitten syötiin (ihan liikaa ainaki mä) ja käytiin rannalla ja uima-altailla eikä sääkään ollut paha. Semmoset 32 astetta ja pilvetön taivas. Ainii ja sit käytiin kans pelaa korist, koska siin perhees on 21v tyttö ja 20v poika ja se tyttö pelaa kans sit korist niin saatiin hyvät pelit aikaan.

Maanantaina 12.09 menin sit ekoihin koristreeneihin. Ja tää koulu mis me treenaataan on 2min pääs mun talost et eipä oo pitkä matka. Pelaan CB Eliseo Vidal nimises joukkuees. Joukkue ei kovin kova. Ne oli kyl voittanu viimevuonna mut kuulemma niil oli parempi jengi sillon kun nyt. Mut siis pääsin ykkösjenggiin ja koutsi kysy haluisinks treenata miehien kaa. Miesten jengi on suht kova, ainakin siel on siarran isoi äijjii. Saa nähä mitä siit tulee ku tämmöne 185cm pelaa miesten kaa. Nää miehet on sit jotai 25-30v.

Keskiviikkona mä sitten alotin mun koulun. Käveltii täält mun kottolta uudelle koululle mun aluevalvojan kanssa. Koululla mä sain sit lukkarin ja mentiin tunnille, joka oli jo käynnis. Ennen ku mentii luokkaa nii tää rehtori kuka tuli näyttää mis mun luokka on, se kysy mult et oonks valmis. No se sit koputti, ja sil hetkel tuntu et täst alkaa uus elämä tääl Espanjassa. Se sit esitteli mut luokalle ja menin istuu yhen liettualaisen pojan vieree, kosk siel oli ainoo vapaa pulpetti. Onneks se osas enkkuu. Kyselin silt kaikkii kouluasioist, koska kaikki oli sitä enne puhunu vaa espanjaa enkä ollu ymmärtäny niit. No sit ku oli välitunti nii tosi moni meiän luokkalaine tuli juttelee mulle ja esitteli mut niitten kavereille. Sain oikeest tosi monii frendei jo ekan päivän. Ja tääl koulus kaikki on tosi ystävällisii ja ne haluu auttaa, koska esimerkiks ku mä kysyin apuu läksyis mun vieressä istuvalta, niin yhtäkkii mun ympäril oliki 10 oppilasta auttamas mua. Ja siis koulussa mä en ymmärrä mitää muuta kun englannin tunneil ja matikan tunnil. Espanjalaiset tulee tosi paljon jäljes näis aineis, koska käytiin enkus asioita mitä mä kävin jo yläasteel. Samoin matikas. Mut sit nää muut aineet, ei huhhu. Opet puhuu Valencian murretta, joka on iha konaa oma kieli.

Perjantaina mä menin sit yhen vaihto-oppilaan kans klubille, joka oli k16. Siellä me sit hengailtii ja lähettiin siin 3-4 aikaa illalla sielt pois. Oli sairaan hauskaa vaikka en tykänny siit musiikist, enkä ymmärtäny mitä espanjalaiset jutteli mulle siel. Mut sit seuraavan päivän ku oltiin kaupungil muitten vaihtarien kaa, nii yhessä vaatekaupassa yks espanjalainen tyttö tuli kysyy multa, et oonks mä se suomalainen vaihto-oppilas. Oon iha hämmentyny vielki tost, et miten se tunnisti mut ja mistä?? Eilen me sit oltiin vaihtareitten kaa Playa Malvarrosal. Siel me sit vaa chillattii uitii ja mentii aik ajois kotiin , koska seuraavan päivän oli kouluu. Varmaa siin kello 9 aikaan.

 

Mut joo tämmöne viikko mul on ollu. Oli kyl kieltämät Tosi Kiva viikko. Ja ainiin juttelin eilen mun perheen kaa skypes. Mut Hasta Luego!

 

En saanu tähän laitettuu kuvii nii julkasen toisen myöhemmin mihin sit tulee kuvii!! Perdon